punkt z pracy magisterskiej
Teoria McClellanda opiera się na założeniu, że jednostka ma potrzeby w trzech obszarach:
- osiągnięcia: także potrzeba wdrażania i demonstrowania swoich koncepcji mistrzostwa,
- przynależność: potrzeba miłości, przynależność, więzy,
- władza: kontrola
Teoria McClellanda zakłada, że ludzie uczą się potrzeb, doświadczając ich w swoich określonych kulturach (za: Gick, Tarczyńska, 1999). Wspólnie z kolegami testował poziom tych potrzeb za pomocą TAT (Test Apercepcji Tematycznej). Ta osoba miała napisać krótką historię o każdej z serii zdjęć. Historie były punktowane według liczby odniesień do: osiągnięć, dominacji, kontrolowania, wpływania na innych, interakcji społecznych i obecności innych.
W ramach OSIĄGNIĘĆ zidentyfikowano trzy charakterystyczne cechy osób o wysokiej potrzebie osiągnięć:
- bardzo silna chęć przyjęcia osobistej odpowiedzialności za wykonanie zadania, uciekanie się do pomocy tylko kompetentnych osób i tylko w przypadku bezwzględnej konieczności,
- podejmowanie dobrze skalkulowanego ryzyka przy wyznaczaniu ambitnych, ale realistycznych celów
- chęć poznania swojej oceny wyników, niezależnie od tego, czy jest pozytywna czy negatywna.
Tacy ludzie są bardzo uczciwi, otwarci i zorientowani na zadania.
W ramach AFILIACJI zidentyfikowano 3 charakterystyczne cechy osób o wysokiej potrzebie afiliacji:
- silne pragnienie aprobaty,
- możliwość ulegania władzom lub ludziom, których uznanie zależy,
- szczere zainteresowanie uczuciami innych.
Osoby z tej grupy dzięki swoim cechom charakteru doskonale nadają się do pracy w grupie. Tutaj są najbardziej produktywne i treściwe. Nie pełnią jednak roli lidera.
W ramach WŁADZY zidentyfikował trzy cechy osób o wysokim zapotrzebowaniu na moc:
- wpływanie lub kierowanie innymi,
- kontrolowanie innych,
- utrzymywanie relacji z innymi zgodnie z relacją lider-naśladowca.
Należy w tym miejscu podkreślić, że istnieją dwie potrzeby władzy: społeczna (współpraca z grupą) i osobista (jednostka chce osiągnąć sukces poprzez osobiste działania).
Każdy może zademonstrować swoją potrzebę otwarcie lub potajemnie.
Gick, A., Tarczyńska, M., Motywowanie pracowników, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1999.