Organizację, szczegółowy zakres i sposób działania RUP-u określa statut, uchwalony przez Radę Poczty Polskiej i zatwierdzony przez Ministra Łączności.
Statut RUP-u określa w szczególności [Ustawa z dnia 30 lipca 1997 roku o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej „Poczta Polska” (Dz. U. nr 106 z 11 września 1997 roku, pod poz. 675)]:
1. organizację wewnętrzną;
2. zakres praw i obowiązków jednostek organizacyjnych oraz tryb ich tworzenia i likwidowanie;
3. sposób gospodarowania mieniem;
4. stosunki prawne między jednostkami organizacyjnymi;
5. system kontroli wewnętrznej;
6. jednostki organizacyjne, których kierowników powołuje się w drodze konkursów;
7. sposób powoływania komisji do spraw sporów majątkowych między jednostkami organizacyjnymi, jej skład osobowy i tryb postępowania.
Rejonowy Urząd Poczty w Ostrołęce jest jednostką organizacyjną p.p.u.p. „Poczta Polska” o terenowym zasięgu działania podległą bezpośrednio Dyrektorowi Okręgu Poczty w Warszawie. RUP obejmuje swoim zasięgiem działania – teren byłego województwa ostrołęckiego i działa w ramach planu systemu finansowego „Poczty Polskiej” na zasadzie ograniczonego rozrachunku gospodarczego.
W Rejonowym Urzędzie Poczty występują podstawowe komórki organizacyjne:
1. funkcjonalne
– działy (zespoły)
– sekcje
– wieloosobowe i jednoosobowe stanowiska pracy
1. eksploatacyjne
– wydziały
– oddziały
– wieloosobowe i jednoosobowe stanowiska pracy
1. obsługowe, w tym oddziały
Mogą być także tworzone jednoosobowe specjalistyczne stanowiska pracy. W RUP-ie ustalone są kryteria co do ilości osób w poszczególnych komórkach organizacyjnych:
– działy (zespoły) zatrudniają co najmniej pięciu pracowników;
– sekcje – co najmniej czterech pracowników;
– wieloosobowe stanowiska pracy – co najmniej trzech pracowników.
W celu zapewnienia pełnej realizacji zadań, komórki organizacyjne RUP-u zobowiązane są do współpracy i współdziałania między sobą oraz z podległymi jednostkami organizacyjnymi. W przypadku opracowywania, uzgadniania lub opiniowania spraw wchodzących w zakres działania kilku komórek organizacyjnych – prowadzenie tych spraw należy do komórki wiodącej. Zakres działania komórki wiodącej obejmuje główne zadania lub najwięcej zagadnień występujących w danej komórce. W wątpliwych przypadkach komórkę wiodącą wyznacza Dyrektor RUP-u. Komórki współpracujące są zobowiązane udostępnić komórce wiodącej materiały, informacje, wyjaśnienia i opinie niezbędne do przygotowania sprawy. Komórka odpowiedzialna za wykonanie zadania lub komórka wiodąca jest zobowiązana do uzyskania wszystkich niezbędnych uzgodnień.
W tym przedsiębiorstwie występują także samodzielne komórki organizacyjne, którymi kierują:
1. biurem – dyrektor przy pomocy zastępcy
2. komórkami wewnętrznymi (działem, sekcją, wieloosobowym stanowiskiem pracy) – kierownik
Kierownicy samodzielnych komórek organizacyjnych RUP-u ponoszą odpowiedzialność przed bezpośrednio nadzorującym członkiem Kierownictwa RUP-u za całokształt przydzielonych zadań oraz sprawne funkcjonowanie kierowanej komórki organizacyjnej.
W szczególności do ich obowiązków i uprawnień należy:
1. ustalenie zakresów zadań dla podległych komórek oraz obowiązków i uprawnień kierowników tych komórek;
2. określenie zakresu czynności dla pracowników bezpośrednio podległych;
3. przydział pracy, planowanie;
4. organizowanie właściwej ochrony tajemnicy państwowej i służbowej oraz sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przez pracowników obowiązujących w tym zakresie przepisów;
5. udzielanie wyjaśnień podległym urzędom w zakresie działania komórki;
6. nadzór nad przestrzeganiem przez podległych pracowników dyscypliny pracy, przedstawianie wniosków o awansowanie, nagradzanie i karanie podległych pracowników;
7. wykazywanie w zakresie swoich kompetencji, starań o realizację zadań planowych Rejonowego Urzędu Poczty i podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników;
8. przestrzeganie dyscypliny finansowej w powierzonej komórce;
9. zapewnienie kontroli pracy podległych pracowników oraz nadzór nad prawidłowym przebiegiem pracy odpowiednich pionów w podległych urzędach;
10. żądanie wyjaśnień i sprawozdań z placówek pocztowych w sprawach związanych z pracą komórki i opartych na obowiązujących przepisach prawnych.
Wymienione obowiązki i odpowiedzialności dotyczą również kierowników samodzielnych stanowisk pracy podległych Dyrektorowi lub Zastępcy Dyrektora.
Na czele struktury organizacyjnej Rejonowego Urzędu Poczty (rys. 10) znajduje się Dyrektor, który kieruje działalnością RUP-u i jest za nią odpowiedzialny przed Dyrektorem Okręgu Poczty w Warszawie. Dyrektor sprawuje nadzór nad RUP-em przy pomocy Zastępcy i Głównego Księgowego.
Do szczególnych obowiązków i uprawnień Dyrektora RUP-u należą [Regulamin organizacyjny RUP-u s. 3]:
1. opracowanie planów działalności ,realizacja tych planów oraz sporządzenie analiz i ocen ich wykonania;
2. dbałość o wysoką jakość świadczonych usług;
3. właściwa realizacja polityki kadrowej, szkoleniowej i socjalno-bytowej;
4. kształtowanie polityki płacowej w oparciu o zakładowy system wynagradzania w Poczcie Polskiej, oraz kształtowanie polityki finansowej w oparciu o zasady gospodarki finansowej Poczty Polskiej, w ramach środków oraz w zakresie określonym przez Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej;
5. zarządzanie powierzoną częścią majątku Poczty Polskiej;
6. określanie zadań dla jednostek podległych i zatwierdzanie ich struktur wewnętrznych;
7. nadzorowanie i kontrolowanie działalności jednostek podległych, określanie obowiązków i uprawnień ich kierowników;
8. powoływanie organów doradczych i opiniodawczych dyrektora.
Natomiast do decyzji Dyrektora RUP-u zastrzeżone są następujące sprawy:
– występowanie do władz zwierzchnich, administracji publicznej i samorządu terytorialnego, organów kontroli, sądów itp.;
– zatwierdzanie regulaminów RUP-u, akceptacja sprawozdań finansowych RUP-u;
– zatwierdzanie okresowych planów kontroli podległych urzędów pocztowych;
– zlecanie przeprowadzania dochodzeń (postępowań wyjaśniających) Działowi Kontroli i Reklamacji;
– akceptacja dokumentów finansowych oraz umów o wykonanie robót i dostaw;
– wydanie decyzji w I instancji w sprawie odszkodowań za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług;
– odpowiedzi na skargi i zażalenia;
– zawieranie umów z kontrahentami na świadczenie usług;
– podpisywanie wszystkich pism i dokumentów opracowanych przez komórki organizacyjne bezpośrednio nadzorowane.
W czasie nieobecności Dyrektora RUP-u dokumenty nie zastrzeżone do podpisu, podpisuje Zastępca Dyrektora. Zastępca Dyrektora ma prawo do podejmowania decyzji oraz wydawania poleceń w zakresie nadzorowanych komórek organizacyjnych i placówek pocztowych z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do kompetencji Dyrektora RUP-u. Zastępca ma także możliwość podejmowania decyzji w nagłych i doraźnych przypadkach w zakresie przekraczającym jego uprawnienia z tym, że zobowiązany jest do natychmiastowego powiadamiania o tym fakcie Dyrektora. W porozumieniu z Dyrektorem, Zastępca przeprowadza kontrolę podległych urzędów i komórek organizacyjnych.
Natomiast do podstawowych obowiązków Zastępcy dyrektora można zaliczyć: pomaganie Dyrektorowi w zarządzaniu RUP-em poprzez kierowanie, sprawowanie nadzoru oraz koordynowanie pracy podporządkowanych komórek organizacyjnych i urzędów; realizacja i koordynacja zadań w zakresie usług i handlu; właściwy dobór pracowników, ich doskonalenie i należyte wykorzystanie w służbie.
Dyrektora RUP-u powołuje i odwołuje Dyrektor Okręgu Poczty w Warszawie, natomiast po uzgodnieniu z Dyrektorem Okręgu Poczty – Dyrektor RUP-u może powołać i odwołać Zastępcę i Głównego Księgowego.
W strukturze organizacyjnej RUP-u ustalony został następujący podział kompetencji pomiędzy Dyrektorem a Zastępcą:
1. Dyrektor sprawuje bezpośredni nadzór nad następującymi komórkami organizacyjnymi:
– Dział Głównego Księgowego – m. in. odpowiada za gospodarkę finansową RUP-u i podległych urzędów; posiada uprawnienia podpisywania sprawozdań finansowych i dokumentów (obrotu pieniężnego, o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, finansowych wydawanych na zewnątrz)
– Dział Kadr – m. in. kształtuje politykę kadrową w przedsiębiorstwie; prowadzi sprawy związane z przyjmowaniem, awansowaniem, przeszeregowaniem, nagradzaniem, urlopowaniem, opiniowaniem, przenoszeniem i zwalnianiem pracowników zatrudnionych w urzędach pocztowych;
– Dział Kontroli i Reklamacji – m. in. prowadzi kontrolę działalności urzędów pocztowych i kontrolę jakości pracy w RUP-ie; prowadzi sprawy związane ze skargami na działalność urzędów pocztowych i przygotowuje decyzje dotyczące reklamacji zagranicznych;
– Dział Administracyjno-Gospodarczy – m. in. prowadzi administrację budynków i pomieszczeń stanowiących własność Poczty Polskiej; opracowuje plan zaopatrzenia materiałowo-technicznego RUP-u;
– Wieloosobowe Stanowisko Pracy ds. Ekonomicznych – m. in. organizuje i koordynuje prace planistyczne; nadzoruje nad bieżącą i okresową oceną wyników ekonomicznych urzędów pocztowych;
– Stanowisko Pracy ds. Obronnych – m. in. realizuje zadania z zakresu obrony cywilnej i ogólnoobronnych; wykonuje zadania dotyczące ochrony i zabezpieczenia mienia RUP-u w zakresie określonym przez odpowiednie przepisy i zarządzenia;
– Stanowisko Pracy Radca Prawny – zajmuje się obsługą prawną Zarządu RUP-u zgodnie z obowiązującymi zasadami podanymi w przepisach Ustawy o radcach prawnych;
– Stanowisko Pracy ds. BHP – m. in. organizuje przedsięwzięcia mające na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia zatrudnionych pracowników oraz poprawa warunków bezpieczeństwa i higieny pracy w urzędach pocztowych na terenie RUP-u;
– Stanowisko Pracy ds. Ochrony Przeciwpożarowej – m. in. nadzoruje i kontroluje urzędy pocztowe pod względem zabezpieczenia przeciwpożarowego; analizuje stan ochrony przeciwpożarowej.
1. Natomiast Zastępca Dyrektora sprawuje bezpośredni nadzór nad takimi komórkami organizacyjnymi jak:
– Dział Usług – m. in. nadzoruje nad sprawnością funkcjonowania poczty i jakością świadczonych usług; przeprowadza badania obciążenia pracą w podległych urzędach pocztowych; zawiera umowy z kontrahentami na świadczenie usług pocztowych o charakterze lokalnym;
– Wieloosobowe Stanowisko Pracy ds. Informatyki i Techniki – m. in. podejmuje działania podnoszące jakość i rzetelność usług pocztowych realizowanych przez placówki pocztowe; wdraża nowe programy komputerowe w placówkach RUP-u;
– Stanowisko Pracy ds. Marketingu – zajmuje się m. in. działalnością informacyjno-reklamową, badawczą; analizą sprzedaży usług oraz kontaktami ze środkami masowego przekazu;
– Oddział Straży Pocztowej – m. in. nadzoruje i kontroluje całokształt działalności służb ochronnych na terenie RUP-u; zabezpiecza obiekty przed przedostaniem się na ich teren nieupoważnionych osób; zajmuje się konwojowaniem transportów pieniężnych oraz innych przesyłek wartościowych;
– Oddział Zamiejscowy w Ostrowi Mazowieckiej (w skład której wchodzą 34 urzędy pocztowe) i Oddział Zamiejscowy w Przasnyszu (29 urzędów pocztowych) – m. in. dbają o należytą i sprawną obsługę w zakresie usług pocztowych; wykonują bezpośredni nadzór i koordynację działalności eksploatacyjnej przydzielonych placówek pocztowych, ze szczególnym uwzględnieniem organizacji służby nadawczej i oddawczej, ich funkcjonowania, jak też sprawności przewozu poczty;
– Urzędy Pocztowe bezpośrednio podległe Rejonowemu Urzędowi Poczty (32 urzędy pocztowe) – do zadań tych urzędów należy wykonywanie usług pocztowych na określonym obszarze działania oraz innych usług w zakresie określonym przez Dyrektora RUP-u; nadzór nad urzędami sprawują naczelnicy, powoływani i odwoływani ze stanowiska przez Dyrektora RUP-u.
Analizowana struktura Rejonowego Urzędu Poczty jest typową strukturą sztabowo-liniową. W tym przedsiębiorstwie obowiązuje zasada jednoosobowego kierownictwa, zgodnie z którą – komórką organizacyjną kieruje kierownik, a każdy pracownik podlega bezpośrednio jednemu przełożonemu. Od niego otrzymuje polecenia służbowe i jest przed nim odpowiedzialny za wykonanie powierzonych mu zadań. W przypadku, gdy pracownik otrzymał polecenie służbowe nie od bezpośredniego przełożonego; lecz od przełożonego wyższego szczebla; powinien wykonać polecenie, zawiadamiając o tym bezpośredniego przełożonego – jeśli jest to możliwe – przed wykonaniem zadania lub po jego powrocie. Stosowanie poleceń przez przełożonych wyższego szczebla powinno mieć miejsce w wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach.
W Rejonowym Urzędzie Poczty komórki sztabowe są komórkami uniwersalnymi, które służą doświadczeniem, radą i wsparciem dla wszystkich szczebli. Stanowiska sztabowe realizują zadania koordynujące w określonym obszarze przedsiębiorstwa, to jednak nie üüüponoszą przy tym odpowiedzialności o charakterze operacyjnym.
W RUP-ie komórkami sztabowymi są:
– Stanowisko pracy ds. Obronnych;
– Stanowisko Pracy Radca Prawny;
– Stanowisko Pracy ds., BHP;
– Stanowisko Pracy ds. Ochrony Przeciwpożarowej;
– Stanowisko Pracy ds. Marketingu.
Stanowiska sztabowe nie mają z reguły uprawnień o charakterze służbowym, ale posiadają uprawnienia w zakresie formułowania specjalistycznych zaleceń i są uprawnione do wyrażania akceptacji w przypadku większych przedsięwzięć komórek liniowych (Uwe R. Müller, s. 55).
Dyrektorowi RUP-u bezpośrednio podlega 11 osób. Jest to dość duża rozpiętość kierowania, gdyż maksymalna liczba podwładnych, jaką może nadzorować jeden dyrektor wynosi 7 osób.
W RUP-ie stanowiska pracy są grupowane wg funkcji organizacji, wg klientów i wg lokalizacji. W przedsiębiorstwie, grupowanie funkcjonalne wykorzystane jest w poszczególnych działach organizacji: księgowości, kadr, administracyjno-gospodarczych, kontroli i reklamacji, usług. Grupowanie funkcjonalne pozwala na możliwość przyjęcia do pracy eksperta z danej dziedziny. Także kierownik z danego działu ma łatwiejszy nadzór nad wykonywaną pracą swoich podwładnych i łatwiejszą możliwość koordynacji czynności wewnątrz każdego działu. Jako wadę tego grupowania można zauważyć, że pracownicy poszczególnych działów za bardzo zajmują się pojedynczymi sprawami, nie biorąc pod uwagę rozwoju całej organizacji. W ramach grupowania wg klientów przedsiębiorstwo utworzyło Stanowisko Pracy ds. Marketingu, które zajmuje się kontaktami z indywidualnymi klientami oraz bada i analizuje wymagania i preferencje klientów w zakresie dystrybucji usług na określonym terenie. Grupowanie wg lokalizacji, polega na podziale stanowisk pracy na podstawie określonych miejsc lub obszarów geograficznych. W omawianym przedsiębiorstwie utworzone są Urzędy Pocztowe, które zapewniają prawidłowe wykonywanie usług pocztowych na terenie byłego województwa ostrołęckiego. Urzędy są tak rozmieszczone, żeby dane przedsiębiorstwo łatwiej reagowało na wymagania klientów.
W RUP-ie obok grupowania stanowisk pracy występuje też specjalizacja stanowisk pracy, czyli pewien sposób podziału pracy. W poszczególnych komórkach organizacyjnych pracuje więcej niż jedna osoba, więc zadania są odpowiednio przydzielone. Każdy pracownik ponosi odpowiedzialność za wykonanie pewnej części powierzonych mu czynności, a nie za całość zadania, przed swoim kierownikiem.
Jednak zadania pracowników RUP-u są całkowicie udokumentowane, opierają się na Zarządzeniach, Regulaminie, Regulaminie pracy, wydawanych przez Kierowników działów, Zastępcy, Dyrektora RUP-u lub Dyrektora Poczty Polskiej. Komórki organizacyjne RUP-u opracowują projekty zarządzeń, instrukcji i innych pism regulujących poszczególne odcinki działalności przedsiębiorstwa. Komórki te są zobowiązane uzgodnić projekt pisma lub zarządzenia z zainteresowanymi komórkami podległymi bezpośrednio Dyrektorowi lub Zastępcy. Fakt uzgodnienia treści proponowanego zarządzenia powinien być stwierdzony na piśmie, a następnie przedstawiony drogą służbową do zatwierdzenia przez Dyrektora. Po zatwierdzeniu i podpisaniu zarządzenia sekretariat nadaje kolejny jego numer, odnotowuje go w swojej ewidencji i jeden egzemplarz przechowuje w swoich aktach. Wszystkie inne pisma ewidencjonuje i przechowuje komórka, która je opracowała. Pisma, które dotyczą wszystkich placówek RUP-u, są publikowane w Biuletynie.
Planowanie jak i działania kontrolne są także dokumentowane w poszczególnych działach organizacji. Działania kontrolne podlegają koordynacji w celu właściwego ich ukierunkowania, należytego wykorzystania aparatu kontroli, zapewnienia pełnej skuteczności działań, a także unikania zbędnych kontroli.
System kontroli w RUP-ie składa się z:
– kontroli instytucjonalnej sprawowanej przez Dział Kontroli i Reklamacji;
– kontroli funkcjonalnej wykonywanej przez: Zastępcę, Głównego Księgowego, Naczelników podległych Urzędów Pocztowych, komórki organizacyjne RUP-u i pracowników zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych wszystkich szczebli.
Zakres przedmiotowy kontroli funkcjonalnej odpowiada zakresowi działania komórki, w imieniu której kontrola jest sprawowana. Fakt przeprowadzenia kontroli funkcjonalnej powinien być odnotowany przez kontrolującego w formie notatki służbowej.
Podstawowym celem kontroli jednostek organizacyjnych RUP-u jest sprawdzenie prawidłowości działania, doboru środków i wykonania zadań przez te jednostki, a w konsekwencji zmianę działań uznanych za niewłaściwe. Kluczową tematykę kontroli dla Działu Kontroli i Reklamacji ustala Dyrektor RUP-u.
W celu efektywniejszego działania RUP-u przeprowadza się szkolenia wewnątrz organizacji jak i na zewnątrz. Szkolenia trwają przeważnie od jednego do siedmiu dni i kończą się egzaminem końcowym. Dział Kadr zajmuje się organizacją szkoleń, dokształcaniem i doskonaleniem pracowników RUP-u oraz kadry kierowniczej, czyli jest odpowiedzialny za przeprowadzenie kursów dla listonoszy i asystentów. Pracownicy na Stanowisku Pracy ds. Marketingu zajmują się także działalnością szkoleniową w zakresie marketingu, zaś odpowiednio wyszkolone osoby na Stanowisku Pracy ds. Obronnych organizują szkolenia pracowników z zakresu ochrony i zabezpieczenia urzędów.
W Rejonowym Urzędzie Poczty znajdują się mechanizmy spajające pomocne w procesie integrowania działań różnych komórek organizacyjnych w przedsiębiorstwie. Prawie każdy z poszczególnych działów posiada jednostkę organizacyjną, która zajmuje się działalnością koordynacyjną np.:
– Sekcja Księgowości – nadzoruje i koordynuje sprawozdawczość rzeczową w podległych jednostkach;
– Dział Usług – nadzoruje i koordynuje komunikację pocztową na terenie RUP-u;
– Sekcja Zaopatrzenia – koordynuje prace związane z przyjmowaniem i rozliczaniem dostaw materiałowych;
– Wieloosobowe Stanowisko Pracy ds. Ekonomicznych – koordynuje rozwojem sieci placówek pocztowych;
– Wieloosobowe Stanowisko ds. Informatyki i Techniki – koordynacja czynności wchodzących między innymi w zakres: informatycznego oprzyrządowania służb oraz usług, prawidłowego wykorzystania systemów informatycznych;
– Stanowisko Pracy ds. Obronnych – koordynuje działania służb obronnych w podległych urzędach;
– Oddział Straży Pocztowej – koordynuje całokształt działalności służb ochronnych na terenie RUP-u.
Nadzór nad procesem koordynacji sprawują Dyrektor RUP-u wraz z Zastępcą, gdzie pomocne są do tego co miesięczne raporty, które informują o aktualnej działalności poszczególnych jednostek organizacyjnych.
Dyrektor RUP-u ma także możliwość przekazywania kierownikom samodzielnych komórek organizacyjnych odpowiednią władzę oraz odpowiedzialność za wykonanie określonych zadań. Skłania to pracowników do samodzielnego myślenia, a tym samym prowadzi do podejmowania trafniejszych decyzji, ponieważ pracownicy znają aktualne problemy w swoich działach.
Rejonowy Urząd Poczty działa w dość stabilnym otoczeniu. Wydaje mi się, że RUP jest organizacją mechaniczną, która przypomina model biurokratyczny. Zadania pracowników są definiowane precyzyjnie i zmieniane tylko formalnie przez najwyższe kierownictwo; prawa i obowiązki są zapisane dla każdego działu czy stanowiska oddzielnie. Można zauważyć, że komunikacja odbywa się pomiędzy przełożonymi i podwładnymi przybierając przeważnie formę poleceń i decyzji wydawanych przez zwierzchników oraz informacji i próśb o decyzję wysyłanych przez podwładnych.
Funkcjonowanie i komunikacja w organizacji jest sprawniejsze dzięki systemowi technicznemu, który składa się z takich czynników jak np. oprogramowania i sprzęt komputerowy, inwestycje kapitałowe potrzebne do wypełniania celów przedsiębiorstwa. Poszczególne działy w organizacji są wyposażone w odpowiednie oprogramowania komputerowe, dzięki temu praca jest efektywniejsza. Nieliczne Urzędy Pocztowe wchodzące w skład RUP-u są dostatecznie wyposażone w sprzęt komputerowy, które działają w systemie „Poczta Gdańsk”. Pozostałe urzędy korzystają jedynie z elektronicznych maszyn do liczenia. Wypełnianie druków, wpisywanie ich do ogólnych rejestrów odbywa się ręcznie. Jest to dość uciążliwe dla pracowników urzędów, ponieważ w razie pomyłki dokumentów trzeba je jeszcze raz wypisywać i sprawdzać. Wszystkie świadczenia w zakresie usług pocztowych muszą być udokumentowane, codziennie rozliczane i wysyłane do RUP-u.
Moim zdaniem, najważniejszą rolę w RUP-ie odgrywają urzędnicy, w tym asystenci i kasjerzy oraz doręczyciele w Urzędach Pocztowych. Urzędnicy codziennie przyjmują interesantów, w tym m. in. dokonują wpłat i wypłat przekazów pocztowych, telegraficznych, czekowych i emerytalno-rentowych; przyjmują i wydają przesyłki listowe i paczki. Doręczyciele zwani potocznie listonoszami obsługują powierzony rejon doręczeń: przyjmują wpłaty gotówkowe i przesyłki pocztowe; doręczają listy, paczki, czasopisma; wypłacają przekazy pocztowe, czekowe i emerytalno-rentowe. Urzędnicy wraz z doręczycielami mają dużą odpowiedzialność pieniężną, a tym samym są narażeni na fałszerzy pieniędzy, napady i kradzieże.
Rejonowy Urząd Poczty nie ma w pełni struktury doskonałej, gdyż nie uwzględnia wiele ważnych wymogów. Często potrzeby pracowników są odstawiane na drugi plan, ponieważ ważniejsze są sprawy związane z działalnością przedsiębiorstwa. Nie ma jeszcze przeświadczenia, że pracownicy odgrywają dożą rolę w prawidłowym funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. Zdarza się, że poszczególne działy czy zespoły, nie potrafią współpracować ze sobą, co prowadzi do wielu niedomówień, a nawet konfliktów.
Jednak Rejonowy Urząd Poczty dąży wciąż do idealnej struktury organizacyjnej. Próbuje także uświadomić społeczeństwu, że jest instytucją otwartą na rynek i dostrzega zmiany zachodzące w gospodarce.