Zamiast ignorowania lub odwracania uwagi od problemów, które są źródłem konfliktu, skuteczniejszym podejściem może być próba ich rozwiązania.
Z reguły, menedżerowie skupiają się na deeskalacji konfliktu, zamiast na jego eskalacji. Techniki łagodzenia konfliktów mają na celu redukcję napięć, które z niego wynikają. Te metody wpływają na nasilenie konfliktu poprzez łagodzenie, nie koncentrują się jednak na kwestiach, które były źródłem pierwotnego konfliktu.
Sherif i jego zespół w swoich badaniach indukowali konflikt, pobudzając do rywalizacji pomiędzy grupami chłopców. Kiedy konflikt stał się bardzo intensywny i destrukcyjny, zaczęli eksperymentować z różnymi metodami przywracania harmonii. Na początku przetestowali trzy metody, które okazały się niewystarczająco skuteczne:
- Przekazali każdej z grup pozytywne informacje o drugiej grupie. Informacje te jednak tak drastycznie różniły się od negatywnych opinii, które powstały na skutek konfliktu, że chłopcy je odrzucali.
- Próbując zwiększyć pozytywne interakcje społeczne między grupami poprzez wspólne posiłki i seanse filmowe, spotkali się z rosnącą niewłaściwą rywalizacją, gdy rywale zaczęli się przepychać i obrzucać obelgami.
- Nakłonili liderów grup do podjęcia rozmów negocjacyjnych i przekazania swoim grupom pozytywnych informacji o drugiej stronie. Liderzy jednak obawiali się, że mogą stracić pozycję, jeżeli będą próbować łagodzić napięcia. Nawet w konfliktach międzygrupowych wśród dorosłych, porozumienia osiągnięte przez delegatów mogą budzić podejrzenia wśród członków grupy, którzy mogą czuć, że zostali „sprzedani”.
Dwie z przetestowanych metod okazały się skuteczne. Pierwsza z nich polegała na zastąpieniu rywalizujących celów, które dzieliły grupy, wspólnymi celami. Na przykład, chłopcom powiedziano, że obóz „nie jest w stanie” wynająć filmu, o który wszyscy prosili. Obie grupy następnie wspólnie zorganizowały zbiórkę na wynajem filmu. Wspólne działanie znacznie zmniejszyło intensywność konfliktu.
Druga skuteczna metoda polegała na zjednoczeniu grup wobec wspólnego „zagrożenia” lub „wroga”. Na przykład, spowodowano awarię samochodu w drodze na wycieczkę. Żadna z grup nie była w stanie samodzielnie odholować go do warsztatu, ale mogły to zrobić razem. Wspólne działania z czasem doprowadziły do współpracy i przyjaźni między członkami obu grup.
W badaniach przeprowadzonych w obozie dla chłopców, pierwotne źródła konfliktu były sztucznie stworzone przez badaczy. Skierowanie ich uwagi od nieporozumień i zapewnienie wspólnych doświadczeń w zakresie współpracy okazało się skutecznym sposobem na usunięcie konfliktu. W normalnych sytuacjach, gdzie konflikt nie jest wywołany sztucznie, może być trudniej odwrócić uwagę grupy. Ponadto, źródła nierozwiązanych konfliktów nadal będą istnieć, po wykorzystaniu technik odwracania uwagi. Z tego powodu, strategie łagodzenia konfliktów mogą nie być zadowalające w zarządzaniu konfliktami w organizacjach.