Transformacja struktury organizacyjnej w Rejonowym Urzędzie Poczty

Oceń tę pracę

Obwodowy urząd pocztowo-telekomunikacyjny, określone skrótem OUPT, były jednostkami terenowego nadzoru nad eksploatacyjną służbą pocztową i służbą ruchu telekomunikacyjnego, wykonywaną przez podległe placówki pocztowe i pocztowo-telekomunikacyjne. OUPT bezpośrednio podlegały Dyrektorowi dyrekcji okręgów poczty i telekomunikacji (DPOiT). Organizację OUPT ustalał dyrektor okręgów poczty i telekomunikacji, w oparciu o wydaną przez Ministra Łączności ramową strukturę organizacyjną. Natomiast dyrektor OUPT był odpowiedzialny za szczegółową organizację i podział pracy.

W obwodowym urzędzie pocztowo-telekomuniklacyjnym były następujące komórki organizacyjne:

1. komórki wykonujące funkcje związane z zarządzaniem obwodu, tzw. komórki funkcjonalne:

– komórka kontroli obwodu

– komórka finansowo-księgowa

– komórka administracyjno-gospodarcza

– komórka do spraw kadr i szkolenia

1. komórki wykonujące usługi pocztowo-telekomunikacyjne, tzw. komórki ruchu.

Struktura OUPT była strukturą typu sztabowo-liniową (rys. 11). W tej strukturze komórką sztabową było tylko Stanowisko Pracy ds. BHP. Dyrektorowi bezpośrednio podlegało 6 osób.

Jednostki eksploatacyjne, które wchodziły w skład OUPT, zwane również placówkami pocztowo-telekomunikacyjnymi (pt.), dzieliły się:

1. ze względu na zakres zadań na:

– pocztowo-telekomunikacyjne (nadawczo-oddawcze, nadawcze, dworcowe);

– telekomunikacyjne;

1. ze względu na rozmiar wykonywanej pracy na:

– urzędy;

– agencje;

– pośrednictwa;

– kioski.

Jednostki eksploatacyjne świadczą podstawowe usługi pocztowe i telekomunikacyjne. Ze względu na różnorodność świadczonych usług oraz różne nasilenie zapotrzebowania na usługi pocztowe i telekomunikacyjne, stwarzało konieczność zastosowania elastycznych i różnorodnych form obsługi w poszczególnych regionach. Podstawową formą bezpośredniej obsługi społeczeństwa w zakresie poczty i telekomunikacji stanowiły sieci placówek pocztowo-telekomunikacyjnych. Do placówek pocztowo-telekomunikacyjnych zaliczane były wszystkie jednostki organizacyjne bezpośredniej obsługi społeczeństwa, wykonujące usługi pocztowe przewidziane ordynacją pocztowa oraz ordynacjami telefoniczną i telegraficzną.

Podstawowe ogniwo w grupie placówek pocztowo-telekomunikacyjnych stanowią urzędy. W zależności od wielkości pracy, nasilenia ruchu, urzędy pocztowo-telekomunikacyjne dzieliły się na VIII grup-klas. Według obowiązujących zasad do VIII klasy zaliczało się urzędy najmniejsze, a do klasy I i pozaklasowych największe. Z przynależnością urzędu do klasy wiązała się jego wewnętrzna organizacja; im większy urząd, tym bardziej była złożona organizacja i odwrotnie – małe jednostki miały bardzo prostą organizację. W tej sytuacji w urzędach pozaklasowych występował podział na większą ilość komórek rangi wydziałów lub oddziałów z ewentualnym dalszym podziałem na komórki niższego rzędu [K. Morkowski, A.Mróz, Cz. Stryjecki, s. 23].

Agencje pt. przewidziane były przede wszystkim do obsługi osiedli typu wiejskiego. Kierownik agencji pracował od 3 do 4 godzin dziennie, ponieważ wykonywał również służbę doręczeń w miejscowym obszarze. Agencja nie prowadziła rachunkowości, gdyż jej operacje gotówkowe ewidencjonowała placówka macierzysta.

Pośrednictwa pocztowe były placówkami o ograniczonym zakresie działania: przyjmowały tylko przesyłki listowe, zamówienia na rozmowy telefoniczne, telegramy; wydawały kwoty pieniężne, przesyłki listowe; sprzedawały znaczki i druki płatne. Pośrednictwa podobnie jak agencje, rozliczały się ze swoich operacji z wyznaczonym urzędem macierzystym. Jednak nie prowadziły zestawień rachunkowych ani nie sporządzały raportów kasowych, jak to miało miejsce w agencjach.

Kioski pocztowo-telekomunikacyjne przewidziane były do obsługi różnego rodzaju imprez, jak zjazdy, targi, wystawy itp. W praktyce tworzone były również kioski do wykonywania stałej obsługi społeczeństwa. Zakres zadań kiosku ustalało się w zależności od celu, dla którego został utworzony. Organizacyjnie kiosk był filią, oddziałem urzędu, tworzony poza jego siedzibą, który nie prowadził samodzielnej rachunkowości, lecz ze swoich dziennych obrotów rozliczał się z urzędem macierzystym.

Po przekształceniu obwodowego urzędu pocztowo-telekomunikacyjnego w Wojewódzki Urząd Poczty (WUP), przedsiębiorstwo nadal działało na terenie całego województwa ostrołęckiego. Wojewódzki Urząd Poczty był jednostką zarządzająco-eksploatacyjną. WUP łącznie ze wszystkimi podporządkowanymi placówkami pocztowo-telekomunikacyjnymi stanowiły całość organizacyjną, eksploatacyjną i administracyjną. Placówki na terenie województwa organizował, uruchamiał i likwidował dyrektor WUP-u w ramach planów rozwoju sieci placówek zatwierdzonych przez dyrektora okręgu poczty i telekomunikacji.

Placówki pocztowo-telekomunikacyjne w Wojewódzkim Urzędzie Poczty dzieliły się:

1. w zależności od rozmiarów obciążenia działalnością usługową na:

– urzędy pt.;

– agencje pt.;

– pośrednictwa pt.;

– oddziały;

– kioski;

– poczty objazdowe;

– autopoczty;

1. ze względu na zakres zadań na:

– pocztowo-telekomunikacyjne;

– telekomunikacyjne;

– pocztowe – typu nadawczo-oddawczego lub o ograniczonej działalności, oraz tzw. dworcowe urzędy przewozu poczty.

Do zadań placówek pt. należało wykonywanie służby pocztowej oraz służby ruchu telekomunikacyjnego w zakresie i na obszarze określanym przez dyrektora WUP-u. Placówką pt. kierował naczelnik (dyrektor) w zależności od klasy:

– jednostką pozaklasową i I klasy – dyrektor;

– pozostałych klas – naczelnik.

W zależności od liczby zatrudnionych pracowników i obciążenia pracą, urzędy pocztowo-telekomunikacyjne dzieliły się na VI klas. Zaliczenia urzędów pt. do odpowiednich klas dokonywali dyrektorzy WUP-u w ramach posiadanych środków. Urzędy pt. najczęściej kwalifikowane były w klasach od I-V. Wiejskie urzędy pt. o ograniczonym czasie pracy oraz o słabym ruchu, zaliczały się do urzędów VI klasy albo agencji pt. Agencje i pośrednictwa (tak jak i w OUPT) nie prowadziły samodzielnej rachunkowości i sprawozdawczości, lecz były podporządkowane urzędom pt., wyznaczanym przez dyrektora WUP-u (W. Michałowski, s. 43).

Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Poczty kierował przedsiębiorstwem przy pomocy zastępcy i głównego księgowego. Dyrektor WUP-u nadzorował działalnością podległych mu placówek pt. przy pomocy komórek funkcjonalnych i eksploatacyjnych oraz przy pomocy wyznaczonych w tym celu eksploatacyjnych urzędów pt. działających na terenie województwa. W Wojewódzkim Urzędzie Poczty powstały nowo działające komórki: Radca prawny, Stanowisko Pracy ds. Obronnych, Stanowisko Pracy ds. BHP, Dział Pocztowo-Telekomunikacyjny.

W skład Wojewódzkiego Urzędu Poczty wchodziły następujące podstawowe komórki organizacyjne, na czele których stali kierownicy (W. Michałowski, s. 36-37):

1. komórki funkcjonalne – tworzone były jako działy, sekcje lub wieloosobowe stanowiska pracy:

– spraw pracowniczych,

– ekonomiczna,

– finansowo-księgowa,

– spraw obronnych,

– pocztowo-telekomunikacyjna,

– administracyjno-gospodarcza,

– kontroli,

– prawna,

– bhp

1. komórki eksploatacyjne – tworzone były jako stanowiska pracy, oddziały lub wydziały:

– nadawczy,

– oddawczy,

– obrotów pieniężnych,

– obsługi utargów sklepowych,

– rozdzielni i ekspedycji,

– ewidencji opłat radiowych i telewizyjnych oraz ewidencji i kontroli opłat rejestracyjnych od pojazdów samochodowych,

– ruchu telekomunikacyjnego,

– reklamacji, skarg i wniosków,

– energetyki

1. komórki prowadzące działalność remontowo-budowlaną – w ich skład wchodzą oddziały, kolumny, brygady.

Struktura Wojewódzkiego Urzędu Poczty była nadal strukturą sztabowo-liniową, tylko o zwiększonej liczbie komórek sztabowych (rys. 12). Komórką sztabową oprócz Stanowiska Pracy ds. BHP, było Stanowisko Pracy ds. Obronnych i Stanowisko Pracy Radca Prawny. Zastępca Dyrektora posiadał większą kompetencję, gdyż odpowiadał nie tylko za działalność placówek pt.( 29 placówek pt.), ale również Działu Administracyjno-Gospodarczego, Działu Pocztowo-Telekomunikacyjnego, Stanowiska Pracy ds. BHP. Działy Ekonomiczno-Finansowy i Administracyjno-Gospodarczy zostały podzielone na odpowiednie sekcje. Placówki pocztowo-telekomunikacyjne, które były bezpośrednio podległe Dyrektorowi, zostały rozdzielone na 2 Oddziały: Oddział Zamiejscowy w Ostrowi Mowieckiej (30 placówek pt.), Oddział Zamiejscowy w Przasnyszu (25 placówek pt.). Dyrektorowi WUP-u bezpośrednio podlega 8 osób.

Rejonowy Urząd Poczty był jednostką organizacyjną o terenowym zasięgu działania, który podlegał Dyrektorowi Okręgu Poczty.

W Rejonowym Urzędzie Poczty w Ostrołęce występowały następujące komórki organizacyjne:

– funkcjonalne – w tym działy (zespoły), sekcje i stanowiska pracy;

– eksploatacyjne – w tym wydziały, oddziały, stanowiska pracy;

– obsługowe – w tym oddziały.

Placówki pocztowo-telekomunikacyjne w początkowej fazie egzystencji RUP-u dzieliły się:

1. w zależności od rozmiarów obciążenia działalnością usługową na:

– urzędy pt.;

– oddziały;

1. ze względu na zakres zadań na:

– pocztowo-telekomunikacyjne;

– telekomunikacyjne.

Struktura RUP-u (rys. 13) w początkowej fazie istnienia (po zmianie nazwy z WUP-u) była strukturą sztabowo-liniową.

Komórkami sztabowymi w RUP-ie były:

– Stanowisko Pracy ds. Obronnych;

– Radca Prawny;

– Stanowisko Pracy ds. Zabezpieczenia i Ochrony;

– Stanowisko Pracy ds. BHP i Ochrony Przeciwpożarowej.

Dyrektor kieruje Rejonowym Urzędem Poczty przy pomocy Zastępcy i Głównego Księgowego. Dyrektor RUP-u koordynuje całokształtem działalności dwóch Oddziałów Zamiejscowych, w których zwiększyła się ilość urzędow pocztowych: pierwszy w Ostrowi Mazowieckiej (34 Urzędy Pocztowo-Telekomunikacyjne), drugi w Przasnyszu (29 Urzędy Pocztowo-Telekomunikacyjne). Pozostałe 33 Urzędy Pocztowo-Telekomunikacyjne podlegają Zastępcy Dyrektora. Dyrektorowi bezpośrednio podlega 8 osób.

Zmiany zachodzące w omawianej strukturze nie były aż tak radykalne, dotyczyły tylko przekształceń niektórych komórek organizacyjnych. Dział Kontroli poszerzył swoją działalność o prowadzenie spraw związanych z załatwianiem reklamacji w RUP-ie (m.in. reklamacji zagranicznych i krajowych). Sekcja Ekonomiki i Płac zaczęła zajmować się nie tylko sprawami ekonomicznymi (jak było w przypadku struktury Wojewódzkiego Urzędu Poczty), ale także podziałem środków na wynagrodzenia, premie i nagrody dla pracowników. Zwiększyła się także odpowiedzialność Zastępcy Dyrektora o Stanowisko Pracy ds. Zabezpieczenia i Ochrony. Dział Pocztowo-Telekomunikacyjny zaczął kierować sprawami marketingu m. in. działalnością: informacyjno-reklamową, badawczą i analizą sprzedaży usług świadczonych przez Pocztę Polską. Pracownicy, którzy prowadzili działalność BHP, zaczęli także nadzorować i kontrolować stan ochrony przeciwpożarowej w Rejonowym Urzędzie Poczty (Stanowisko Pracy ds. BHP i Ochrony Przeciwpożarowej). Także Dział Administracyjno-Gospodarczy rozszerzył swoją działalność o czynności związane z zaopatrzeniem m. in. materiałowo-technicznego w RUP-ie (Sekcja Administracyjno-Gospodarcza i Zaopatrzenia).

Zarządzenia wychodzące od Dyrektora RUP-u lub od Dyrektora Okręgu Poczty informują o zachodzących zmianach w strukturze Rejonowego Urzędu Poczty. Zmiany te polegają na powstawaniu nowych komórek organizacyjnych lub przekształcaniu już istniejących.

Dodaj komentarz